روز سفید

ویار در دوران بارداری چیست و چگونه هست؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۶
دسته‌بندی نشده


ویار در دوران بارداری چیست و چگونه هست؟


ویار در دوران بارداری به شکل های مختلفی رخ می دهد. ممکن هست دلتان بخواهد نیمه های شب خورشی مثل قرمه سبزی بخورید یا ناگهان از طعم مرغ متنفر شوید، حتی ممکن هست بوی بهترین عطرتان حال شما را بد کند.


گاهی ممکن هست هوس خوردن مواد غیرخوردنی مثل گچ یا رنگ دیوار داشته باشید. سه ماهه نخست بارداری زمان بروز ویار هست. ویار انجام گرفتید ممکن هست باعث شود خانوم باردار هیچ چیزی نخورد و تهوع و هستفراغ انجام گرفتیدی داشته باانجام گرفت که این موضوع می تواند منجر به سوءتغذیه و کاهش وخانوم شود.


ویار غذا


ویار به مواد غیرخوراکی نیز ممکن هست باعث خطرهایی برای سلامت مادر شود. با به دست آوردن هشدارات افزایش در این مطلب به خودتان کمک کنید تا با ویار در دوران بارداری بهتر کنار بیایید.


ویار و بیزاری از خوردن


ویار در دوران بارداری گاهی به شکل بیزاری از غذاها، طعم ها و بوها بروز می کند و باعث می شود که هنگام تماس با آنها حالت تهوع انجام گرفتید پیدا کنید. بی میلی به خوردن غذاهای مفید برای مادر و جنین می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.


بیزاری از غذا ممکن هست باعث شود که خانوم باردار هیچ علاقه ای به خوردن غذاها و نوشیدنی ها نداشته باانجام گرفت یا با خوردن آنها حالت تهوع پیدا کند و هستفراغ کند. ادامه ی این روند با از دست دادن آب و الکترولیت و به دنبال آن کاهش وخانوم مادر همراه هست. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن هست پزشک برای شما سرم تجویز کند تا بدنتان بتواند کم آبی ناشی از هستفراغ را دریافت کند.


تیره انجام گرفتن رنگ ادرار، زیاد انجام گرفتن بوی مدفوع و طولانی انجام گرفتن زمان بین تعداد نوبت های ادرار نیز از علائم کم آبی بدن هست که می توانید برای رفع آن هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم کم آبی را ندارید اما هستفراغ خونی، تب یا درد شکم دارید یا احساس ضعف و غش می کنید، ممکن هست مشکل دیگری داشته باشید.


پزشک ممکن هست برای رفع حالت تهوع شما در صورت نیاز داروهایی را تجویز کند، اما باید به یاد داشته باشید که از مصرف دارو بدون تجویز پزشک در دوران بارداری خودداری کنید. اگر دچار بیزاری از برخی از مواد غذایی انجام گرفته اید، هستفاده از مواد غذایی دیگر با خواصی مشابه می تواند راه حل معقولی برای کنار آمدن با ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری باانجام گرفت. تعداد راه برای جایگزین کـــردن منابع پروئتین، کلسیم و ویتامین در این قسمت ذکر انجام گرفته هست:


بیزاری از انواع گوشت: گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ از منابع پروتئین هستند. آجیل و حبوبات جایگزین معقولی برای کسانی هست که نمی توانند این مواد را در این دوره مصرف کنند. هستفاده از گوشت و مرغ چرخ کـــرده و اضافه کـــردن ادویه های مجاز و طعم دهنده ها، راه دیگری هست که می تواند بوی این مواد غذایی را برای شما کاهش کند.


بیزاری از لبنیات: کلسیم در دوران بارداری برای سالم ماندن هستخوان ها و دندان ها ضروری هست. شیر، مهست و پنیر دارای کلسیم فراوانی هستند. اگر به دلیل ویار دوران بارداری نمی توانید شیر بخورید، مهست و پنیر را جایگزین آن کنید یا از میوه هایی مثل موز، هویج و خرما برای تغییر دادن مزه ی شیر کمک بگیرید. هستفاده از منابع تامین کلسیم مثل غلات، سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم پیچ می تواند بخشی از نیاز شما به کلسیم را تامین کند.


بیزاری از سبزیجات: میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی برای شما و کودکتان هست. تغییر در شیوه ی مصرف این موارد می تواند راه حل معقولی برای رفع بیزاری شما از آنها باانجام گرفت. درست کـــردن ترکیبی خوش طعم از سالاد سبزیجات و میوه، رنده کـــردن هویج و اضافه کـــردن آن به سوپ و مصرف میوه های جایگزین که حس نیکوی به آنها دارید، کمک می کند تا بدن، بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، فولیک اسید و سایر موارد مورد نیاز را دریافت کند. میوه و سبزیجات منابع غنی فیبر هستند که در پیشگیری از یبوست و هموروئید تاثیر بسزایی دارند، بنابراین لازم هست که با هستفاده از روش های جدید، این مواد را در سبد غذایی خود داشته باشید.


سه ماهه نخست بارداری زمان بروز ویار هست


ویار و هوس خوردن


در دوران بارداری ممکن هست ویار را در هر زمانی تجربه کنید. شاید هنگام تماشای تلویزیون، غذایی را ببینید و تمایل انجام گرفتیدی به خوردن آن داشته باشید یا دقیقاً بعد از خوردن نهار، میل خوردن یک بستنی بزرگ داشته باشید یا شاید با دیدن یک خوردنی در دست کسی، شما هم هوس خوردن آن را داشته باشید.


ویار و هوس خوردن، به دلیل تغییرات هورومونی اتفاق می افتد و یک اتفاق رایج در دوران بارداری هست. انجام گرفتت این نوع ویار در هر فرد متفاوت هست و مدت زمانی که ممکن هست آن را تجربه کند نیز با توجه به عوامل مختلف تغییر پیدا می کند. با این حال می توان با هستفاده از روش های گوناگون آن را کنترل و مدیریت کـــرد که به شکل تعداد نکته در زیر عنوان انجام گرفته هست:


پاسخی معقول برای هوس خوردن: اگر هوس میوه و سبزیجات داشتید، حتماً از آنها هستفاده کنید. سعی کنید میوه ها و سبزیجات تمیز، سالم و متنوع را انتخاب کنید. مثلاً اگر انبه از میوه هایی هست که به ندرت می خورید، با اضافه کـــردن آن به توت فرنگی و موز، ترکیب خوش طعم جدیدی از آن بسازید.


تهیه ی خوراکی های خانگی و جایگزین کـــردن آنها: اگر در تصورتان یک کیک خامه ای با تکه های شکلات دیده اید، می توانید در کنار کیک خانگی کم شکر، کمی میوه هم بگذارید و میل کنید. اگر دوست دارید چیپس بخورید، سعی کنید خودتان آن را درست کنید. سیب زمینی را شبیه چیپس ببرید و با کمی روغن زیتون و نمک در فر قرار دهید. اگر هوس نان کـــرده اید، نان بربری و سنگک یا نان های غنی انجام گرفته را جایگزین نان لواش یا نان های سفید دیگر کنید.


پرت کـــردن حواس خود از هوس های نامعقول: اگر دلتان یک بشقاب سیب زمینی سرخ کـــرده یا یک تکه شکلات خوهست، کار دیگری انجام دهید که به همان اندازه پاسخگوی میل شما باانجام گرفت؛ مثلاً برای خودتان آب میوه ی طبیعی بگیرید یا به موسیقی دلخواه خود گوش دهید تا حوهستان پرت شود. همچنین می توانید به یکی از دوستانتان خانومگ بخانومید و در مورد خاطرات مشترکی با او صحبت کنید یا می توانید به یک پیاده روی سبک در اطراف خانه بروید.


ویار غذا


​​​​​​​ویار و هوس خوردن مواد غیرخوراکی


خانومان باردار ممکن هست در دوران بارداری علاقه به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خاک، گِل، یخ، گچ و رنگ دیوار پیدا کنند. به این مشکل هرزه خواری یا پیکا (Pica) می گویند. دلیل این اختلال ممکن هست به علت کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن باانجام گرفت.


کمبود این مواد لزوماً به معنی آن نیست که شما میزان کافی از آن را مصرف نمی کنید، بلکه ممکن هست بدن شما در جذب آنها مشکلی داشته باانجام گرفت. پس در چنین مواقعی حتماً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان خودسرانه ی این مشکل اقدام نکنید.


خوردن مواد غیرخوراکی می تواند باعث بیماری های مختلف مثل مسمومیت با سرب یا انسداد روده شود. به صورت حتم یخ، کمی با دیگر مواد متفاوت هست و خوردن آن می تواند به دندان ها یا معده آسیب برساند. اگر تمایل زیادی به خوردن مواد غیرخوراکی داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای بررسی هر گونه مشکل فیزیکی در شما انجام شود.

منبع : madarsho.com

منبع

نوشته ویار در دوران بارداری چیست و چگونه هست؟ اولین بار در اتون | مرجع خبری سلامتی پدیدار شد.